Mødenotat fra møde den 8. januar 2020. Beboergruppen Havnefronten

Til stede:

John Just Petersen

Kirsten Schæfer

Jørn Valentin Olsen

Jørgen Hansen

Knud Erik Hansen

Knud Baltser

Peter Haugaard

John Olsen

Birgit Thomsen

Afbud:

Annie Mortensen

Anders Jensen

Erik Frost Vanggaard

Referent:

Birgit Thomsen

Dagsorden:

1. Tillæg/Ændringer til dagsorden.

2. Affald fra Fjordtårnet.

3. Parkering i Havneområdet.

4. Opfølgning på møde om havnens udvikling, møde afholdt den 16. december hos Sparekassen Sjælland.

5. Opfølgning af lokalplan for Filmtorvet.

6. Invitation til højhusbeboerforeninger om medlemskab af Beboergruppen.

7. Eventuelt.

Ad 1

Ingen tilføjelser.

Ad 2

Der har været problemer med løst affald fra Fjordtårnet. Det har flydt i de omkringliggende gader, hvilket ikke er acceptabelt. Årsagen kunne være, at der har været problemer med at få tømt de store affaldscontainere, idet den plads, hvor bilerne, der skal forestå tømningen burde være til rådighed for disse, har været optaget af parkerede personbiler, trods manglende afmærkning af parkeringsbåse. Det problem synes løst, idet der er opsat chikaner, som forhindrer parkering på stedet.

Der er containere, der står ude og er synlige, hvilket ikke pynter på området. Der er en forventning om, at i så nyt et byggeri som Fjordtårnet bør der være plads til, at containere kan opbevares i et lukket område.

Der var enighed i gruppen om, at det må formodes at være begyndervanskeligheder. Mængden af affald kan være en konsekvens af at indflytningen genererer mere affald end normalt. Der var enighed om at sende et brev til AP pension, hvor Beboergruppen forespørger, om problemerne med tømning er løst, herunder om de løse containere er en midlertidig foranstaltning. Gruppen vil i sin henvendelse udtrykke forståelse for, at der kan være opstartsproblemer.

I samme brev efterlyses navne på valgte repræsentanter for henholdsvis ejere og lejere, idet Beboergruppen finder det væsentligt at der hurtigst muligt kommer deltagere fra Fjordtårnet, så Beboergruppen bliver yderligere forstærket i relation til den vægt gruppens stemme kan have i relation til politikerne i forhold til udviklingstiltagene på havneområdet.

Birgit udarbejder forslag, der som vanligt sendes i høring til gruppens medlemmer.

Ad 3

Der er udkommet en rapport om parkeringspladser i bykernen af Holbæk. Den foreløbige konklusion er, at der ikke synes at være mangel på p-pladser.

Beboergruppen er ikke enig i den konklusion, hvilket bl.a. skyldes, at registreringen er foretaget en torsdag formiddag, at der er inddraget p-pladser som ikke umiddelbart kan betegnes som offentlig. Det gælder f.eks. p- pladser ved Meny i Smedelundsgade, der må formodes at være reserveret til forretningens kunder.

Der synes ikke at være tale om et grundlag som er fremtidssikret, idet antallet af p-pladser vil blive reduceret i takt med at helhedsplan for havnen gennemføres. Samtidig må det forventes, at behovet for p- pladser på havneområdet vil øges i takt med at de planlagte og igangværende byggerier får beboere og i forbindelse med anlæggelse af en naturpark på Ny Hage m.v.

Tidszonerne for parkering kan volde problemer, idet 3-timers parkering på Gasværksgrunden gør det attraktivt for personale i de forretninger/kontorer, der ligger tæt ved p-pladsen at benytte pladserne til heldagsparkering. P-skiven skal kun flyttes en gang i løbet af en arbejdsdag.

Søren Wolstrup har henvendt til kommunen for at få reserveret p-pladser til hjemmeplejen. Kommunen har svaret, at der ikke er muligt i henhold til lovgivningen. Beboergruppen vil tage spørgsmålet op igen over for kommunen.

Med henblik på at sikre, at p-pladserne ved beboelserne på havneområdet sikres beboerne, vil gruppen foreslå, at der udstedes parkeringsbilletter – en pr. beboelse. Det har været fremført tidligere over for kommunen, men da der ikke er respons på forslaget, vil gruppen tage spørgsmålet op igen.

Der har været afholdt møde i udvalget for Teknik og Miljø den 7. januar. På baggrund af de beslutninger, der måtte være truffet vil Beboergruppen tage stilling til hvilke problematikker, der skal rejses over for kommunen.

I forbindelse med drøftelse af parkeringsproblematikken drøftedes spørgsmålet om etablering af ladestationer til elbiler i p- kældre. Det er aktuelt for Pakhuset, hvor det er besluttet, at det skal afgøres ved foreningens kommende generalforsamling, om der skal etableres et antal ladestationer i foreningens p-kælder. Umiddelbart er der ikke problemer i forhold til kommunen, men der er en forespørgsel hos brandvæsenet. Beboergruppen vil blive orienteret løbende.

Det blev oplyst, at der er et EU-direktiv, som foreskriver, at der skal være ladestationer ved alle etagebyggerier senest i 2025. Hvorledes den danske lovgivning vil blive udarbejdet i relation til direktivet er ikke kendt endnu, men det må formodes, at lovgivningen vil lægge sig tæt op af indholdet i direktivet, idet der ikke er stort råderum for afvigelser fra EU-direktiver.

Ad 4

Indledningsvis konstaterede gruppen, at den helhedsplan for udvikling af havneområdet i store træk er tilfredsstillende i forhold til de forslag, der fremgår af Beboergruppens visionsplan

Umiddelbart mangler der:

Kuber
Forsænket bro ved kajkanten langs Krags Brygge ( flydebro)
”Bananen” ved Ny Hage.

Beboergruppen drøftede, hvordan vi kan holde ”gryden i kog” i forhold til Beboergruppens fortsatte indflydelse på udviklingen i havneområdet.

Der var enighed om, at der skal være konkrete forhold, som gruppen ønsker drøftet med politikerne. Det er også vigtigt at få afklaret, hvem de fremtidige kontaktpersoner vil være. Det forventes, at kommunalbestyrelsen vil træffe beslutning om det videre arbejde i forbindelse med førstkommende møde i kommunalbestyrelsen. Mødet afholdes den 22. januar.

For snarest mulig at få ført dialogen videre med kommunen, er der enighed om, at der gruppen ved næste møde beslutter et forslag til emner, der er relevante at få drøftet. Forslag sendes til de politikere der er ansvarlige for gennemførelse af helhedsplanen for havneområdet med opfordring til, at der afholdes et møde hvor forholdene kan drøftes.

Ad 5

Der foreligger fortsat ikke en lokalplan for Filmtorvet.

Ad 6

Jf. dagsordenens pkt. 2

Ad 7

Næste møde afholdes tirsdag den 18. februar 2020 kl. 16.00 i Fjordstokkens mødelokale.

,Koordinator: Havnefronten repræsenterer ca. 250 boligenheder  Sekretær:

Tlf. 60 61 29 65​​​                                          Tlf. 21 45 27 92

Mail: john.just@webspeed.dk​​                                          Mail: bthomsen8@gmail.com

    ​​​​

Please Login to Comment.