Mødenotat Beboergruppens med politikerne Michael Suhr, (C) og Carsten Andersen (V)
Den 3. september 2020
Deltagere:
Michael Suhr
Carsten Andersen
John Just Pedersen
Knud Erik Hansen
Anders Jensen
Jørgen Hansen
Susanne Munk
Kirsten Schæfer
Peter Haugaard
Birgit Thomsen
Afbud:
Annie Mortensen
Knud Baltser
Jørn Valentin Olsen
John Olsen
Erik Vanggaard
Referent: Birgit Thomsen
Indledning
John Just bød velkommen til mødet og tilkendegav, at gruppen var glad for, at de to politikere tog sig tid til mødet for at drøfte nogle af de forhold, som gruppen finder meget væsentlige i forhold til udvikling af havneområdet.
Michael Suhr og Carsten Andersen takkede for invitationen og understregede, at den politiske havnegruppe som bekendt var nedlagt, og at de deltog i deres roller som menige kommunalbestyrelsesmedlemmer. Udviklingen af havneområdet er stadig fokusområde hos de to. De forsøger at gøre deres indflydelse gældende, hvor det er muligt i forhold til havnen.
Med deres rødder i Holbæk betyder en fornuftig udvikling af havnen særdeles meget.
Følgende temaer blev drøftet:
1. Renovering af Krags Brygge
Der var enighed om, at den kørende trafik skal væk fra Krags Brygge.
Visionen om, at man skal kunne se havnen fra Ahlgade gennem stræderne skal fastholdes. Der kan opstilles kunstværker af en eller anden karakter, som kan medvirke til at hindre kørende trafik og samtidig give området et visuelt løft.
Dog skal det være muligt for udrykningskøretøjer at komme til havnen, men der kan være en kørselsvej ind på området og en anden vej ud fra havneområdet.
Vedligeholdelsesniveauet er under al kritik. Der mangler oprydning, fjernelse af ukrudt m.v.
De blomsterkasser, der var etableret sommeren 2019 var fine. De er nu fjernet og sat op på Ahlgade, hvilket er meget fint. Der bør igen placeres blomsterkasser eller lignende på Krags Brygge igen.
Det er et område, som bør medtages i budgetforhandlingerne. De to politikere var enige heri.
Vedligeholdelsen gælder ikke mindst rundkørsler i byen. Selv om det ikke ligger inden for Beboergruppens handleområde, så kunne det være fint, hvis der f.eks i en rundkørsel til indkørsel til Holbæk blev markeret, at det er en havneby, man besøger m.v.
2. Parkering på Isefjords Allé og stræderne
Der var enighed om, at der er parkeringsproblemer på området. Nogle af kommunens medarbejderebenytter de ledige pladser i perioden 8-16, hvorefter der først er ledige pladser til beboerne derefter.
Der er ingen tvivl om, at parkeringspladserne ligger på offentlig vej, og de kan derfor ikke reserveres til beboere, men tidsbegrænsning på 2 – 3 timer for gæster vil begrænse parkering fra andre end beboerne. Beboerne skal udstyres med p-billetter, som giver mulighed for parkering uden tidsbegrænsning.
Michael Suhr påpegede, at der kunne være en mulighed ved parkeringspladsen ved det tidligere Kvickly, hvor en model kunne være, at der fra mandag – fredag var ubegrænset parkering, mens lørdage skulle følge de begrænsninger, der er på øvrige p-pladser på området.
Michael Suhr vil arbejde videre med sagen.
For at Holbæk skal kunne tiltrække turistbåde er det væsentligt, at der findes pladser til både i havneområdet nær byen. Marinaen er Ok – som ”parkeringsplads”. Afstanden til byen og dens muligheder er for lang.
Derfor er det væsentligt, at der etableres flydebroer som foreslået. Dels giver det mulighed for bynære kajpladser og dels kan flydebroerne virke som bølgebrydere, som gør det muligt også for mindre både at lægge til kaj.
Samtidig med etablering af flydebroer skaldet sikres, at der etableres faciliteter til bad m.v. svarende til nutidens standarder. Det findes ikke, og det skal der til for at tiltrække gæstesejlere.
På længere sigt er det vigtigt at få etableret ”bananen” som ud over at fungere som bølgebryder giver andre attraktive muligheder.
3. Etablering af spejlbassin
Det er væsentligt, at begge spejlbassiner i Brostræde etableres samtidigt. Det ser desværre ikke ud til at være tilfældet (jf. dog efterfølgende dagsordenen for Klima og Miljø 08.09.2020).
Samtidig ser det ud til, at vanddybden i bassinet reduceres betydeligt i forhold til det forslag, som Beboergruppen har fremlagt. Det er ganske utilfredsstillende. Carsten Andersen og Michael Suhr gav udtryk for, at det ikke virker gennemtænkt. Carsten Andersen tilkendegav, at det giver god mening at lade vandspejlene blive forsynet med vand fra fjorden og etablere gennemløb.
Beboergruppen vil bringe det frem på mødet med udvalget for Klima og Miljø den 8. september.
4. Højvandssikring i og omkring havnen
Carsten Andersen orienterede om, at der bliver etableret højvandssikring. Ved træskibshavnen bliver det etableret en form for mur, idet det er der problematikken er størst. I forhold til den resterende del af havnefronten arbejdes der med en løsning. Skulle problemet imidlertid opstå, før denne løsning iværksættes, så vil kommunen anvende watertubes, som har vist sig at være meget effektive. Løsningen er dyr, men vil altså kunne anvendes, hvis og når situationen måtte opstå.
Michael Suhr pointerede, at den optimale løsning på problemet ville være at etablere en form for sluse ved indsejlingen til fjorden. Det kræver, at de berørte kommuner og staten kan arbejde sammen om en løsningsmodel og finansiering af et sådant projekt.
5. Skrotskibe
Det har fortsat ikke været muligt at få flyttet ”Arven” fra havnen og andre lignende både.
Carsten Andersen er bekendt med, at der er flere havne, bl.a. Køge der har et ordensreglement, som sikrer at skrotskibe ikke kan få kajplads i havnen.
Der er enighed om at opfordre til, at der blive strammet op i havnereglementet, så det giver havnefogeden bedre muligheder for at administrere og dermed undgå flere uheldige tilfælde af vrag i havnen.
(Det bemærkes, at reglementet, der gælder for Marinaen ikke giver mulighed for oplagring af vrag. Marinaen er en privat organisation)
6. Renovering af kantstene m.v.
Der er sket beskadigelser af kantstene m.v. i forbindelse med byggeaktiviteterne på havnefronten. Det er vigtigt at få udbedret disse fejl.
Beboergruppen vil tage denne problemstilling op med udvalget for Klima og Miljø.
7. Etablering af Ny Hage som havnepark.
Der er fortsat ikke skabt offentlig adgang til Ny Hage. Iflg. Carsten Andersen og Michael Suhr er der en del bureaukrati forbundet med at kunne åbne området for offentligheden.
Beboergruppen udtrykte ønske om at få området åbnet – i første omgang udlagt som grønt amen det bør ikke hindre, at man starter i det små, så såvel borgere som gæster kan få glæde at området.
(Michael Suhr har lovet at give rødvin, hvis der ikke åbnes for området i sommeren 2021. Eller var det hvidvin og rejer?)
8. Generelle ordensregler for havneområdet
Carsten Andersen og Michael Suhr oplyste, at Kommunalbestyrelsen har arbejdet med sagen.
Der er enighed om, at ordensreglerne skal være i et letfatteligt sprog. Inspiration kan hentes fra Køge og Roskilde
Der er problemer med affald som delvis skyldes utilstrækkelige affaldscontainere, hvor mågerne let har adgang til affaldet. Der er også personer, der ikke benytter affaldsspandene, men smider affald på orden/ ved siden af affaldsspandene.
Der har været roligt på arealet ved Filmtorvet denne sommer. Det kan skyldes klubben, der er etableret, hvor der er personale til stede i cafeen ved containeren.
Det skyldes ikke mindst, at SSP er mere synlige i området. Søren Myrup gør en rigtig god indsats på området.
Politiet har ofte være synlige på området, og de har også meldt, at der ikke har været problemer.
9. Støjniveau
Det kan konstateres, at lokalplanen for Filmtorvet er godkendt. Beboergruppen havde gerne set, at det blev taget højde for indsigelserne omkring støjniveau, hvor musikken er meget høj.
Michael Suhr og Carsten Andersen slog fast, at kommunen skal forespørges i det enkelte tilfælde ved store arrangementer og give tilladelse til afholdelse af disse. Så det er ikke sådan at Sidesporet kan afholde større events uden kommunal tilladelse.
Beboerne må tåle et mindre antal større events pr. år.
10. Afslutning
John afsluttede mødet med tak for god ro og orden, og konstaterede at med de mange indsatsområder på havneområdet med tilsvarende store budgetter bør der etableres en egentlig Havneudvalg i kommunens politiske organisation.
Prioriteringsliste for drøftelse med udvalget for Klima og Miljø
1. Spejlbassiner langs Brostræde
2. Parkeringsforhold Isefjords Allé og stræderne
3. Renovering af skader af kantstene m.v. i forbindelse med byggeaktiviteter på havnefronten
4. Vedligeholdelse af havnefronten
Generelt halter vedligeholdelsen af rundkørsler m.v. i hele Holbæk.
Vi koncentrerer os om havnefronten.
5. Udarbejdelse og implementering af generelle ordensregler for havneområdet
6. Etablering af adgang til Ny Hage
Orientere om, at der er flere emner vi gerne vil drøfte på et senere tidspunkt, hvis muligt. Men har valgt at prioritere disse ting af hensyn til den tid, der er til rådighed og ikke mindst den aktualitet de enkelte emner har her og nu.